Hockey är sporten som utmanar fotografen. Ett spel som är snabbt och oförutsägbart. En bråkdels sekund är skillnaden mellan en bra och en dålig bild. Kunskap om spelet är avgörande för endast då kan du förutse händelserna och fånga bilden.
Att vara redo för ögonblicket
Under en hockeymatch är det avgörande att vara redo för ögonblicket, annars missar du händelserna på isen. Att kunna förutse och anpassa sig till spelets tempo samt de oväntade vändningarna är en nödvändighet, för att kunna fånga de rätta ögonblicken. Det är det som gör ishockey till en så utmanande sport.
Hur det var förr.
Jag varit yrkesverksam som fotograf snart i 35 år, långt innan den digitala tidsåldern. Som fotograf förr fanns varken mobiltelefoner eller annan teknik utan man använde film i kameran och ställde in fokus manuellt. Under periodpausen åt man en varmkorv i pressrummet och pratade med sina fotografkollegor. Efter avslutad match skyndade man sig tillbaka till redaktionen för att soppa filmen, välja ut bilderna ”tagga” samt skanna in de bilder som valts ut.
Utförde man uppdrag till bildbyråer som Svenskt Pressfoto eller Pressens Bild (numera TT), så var arbetssättet helt annorlunda. Det var sällan man stannade kvar under hela matchen på grund av morgontidningarnas tidiga pressläggning
Från film till minneskort.
Idag lagras hundratals bilder enkelt på ett minneskort, medan man tidigare använde cirka två filmrullar per period. Det betydde att varje kamerahus använde en filmrulle per period, vilket resulterade i totalt 6 rullar under en match, motsvarande 216 exponeringar.
Från analog till digitalt.
Fotograferingen av dagens hockeymatcher har genomgått en dramatisk förändring. Är du anställd av en bildbyrå / frilans skickar du bilder löpande. De mest aktuella ögonblicken överförs direkt från kameran tillsammans med en ljudfil som beskriver innehållet i bilden.
I periodpausen skickas resterande bilder med bildtext som innehåller namn på spelarna. När matchen är slut skickas de bilder som inte hunnits med under pågående match samt arkivbilder.
Numera måste du som fotograf bära hjälm vid rinken då fotografer har skadats av puckar eller klubbor. Det var inte obligatoriskt tidigare men jag anser att hjälmtvång är en bra och nödvändig åtgärd.
Arbetet som fotograf kräver snabba beslut, att välja rätt bild, beskära den och kontrollera stavningen innan du skickar den. Huvudsakligen är det sportfotografer från bildbyråer som är närvarande, eftersom tidningarna numera sällan skickar egna fotografer. Tyvärr är det en ekonomisk verklighet som inte tillåter annat.
Arbetsflödet.
Inför varje matchstart går man igenom den textfil man använder som mall för att namnge spelarna. Det tar alldeles för lång tid att göra det manuellt under match samt att det ökar risken för felstavningar. Att trimma arbetsflödet är nödvändig för att så snabbt som möjligt få i väg det rätta textade bilderna till redaktionen. Fotografen taggar de bästa bilderna redan i kameran vilket placerar dem högst upp i flödet vid import till datorn.
Redigering av bild sker direkt i raw-hanteraren eftersom det tar för lång tid i Photoshop. Bildtexten i stället för spelare skriver man ett kommando som kan se ut så här: Numret på AIK spelaren =a35= så blir namnet Antoine Bureau tar man motståndarlaget SSK så blir =s20= Marcus Eriksson. Tröjans nummer är det man utgår ifrån så det gäller att kolla innan match att spelare har rätt nummer för annars blir det fel.
Bildbrowser som jag använder Photomecanic
Lämna ett svar